avagy a bölcsész megmondja

a bigmek mellé

Mennyire érett az, aki megért egy Hollywood-i remake-et?

2015. december 28. - a bölcsész

Ha egy egzotikus országban járunk, akkor nem azért megyünk be a mekibe, mert új ízeket akarunk kipróbálni, hanem azért, mert arra számítunk, hogy itt ugyanazt fogjuk kapni, mint amit otthon is adnak. A reflektáló remake szembesít minket gyerekkori önmagunkkal, méghozzá tisztán és őszintén, ugyanakkor egyfajta távolságot is létrehoz köztünk és aközött, akik valaha voltunk.

Miután megírtam Az ébredő erő kritikáját két hónappal a film bemutatása előtt (okosabbak észrevették, hogy nem filmkritika volt, inkább különböző befogadói típusok bemutatása), nem gondoltam volna, hogy újra elő kell vennem a témát. A Smoking Barrels Blog kritikusa azonban megihletett. Érdekes felvetés az övé, amivel láthatóan sokan egyetértenek. Megpróbálok tehát – újra – rávilágítani ennek a hozzáállásnak a tévességére. Mivel ezzel a konkrét cikkel vitatkozom, mindenképpen ajánlom az elolvasását.

Először is – bár nem hinném, hogy bölcsészként egy Corvinuson tanuló bloggernek kellene elmagyaráznom –, nézzük meg mit jelent az a szó hogy „franchise”. Definíció szerint a „frencsájzing” két személy közötti szerződés egy tartós kereskedelmi kapcsolat létrehozására. Van egy „átvevő”, aki – cserébe azért, hogy teljesíti az „átadó” által támasztott feltételeket – eladhatja az „átadó” által előállított árukat, szolgáltatásokat, stb. Ebben az üzleti formában a feltételek megszabása jól láthatóan a franchise „átadója” kezében van. Vagyis az, hogy harmadik szereplőként a vevő mit kap kézbe, leginkább az „átadón” múlik még akkor is, ha az „átvevőtől” kapja. Például a Star Wars franchise tulajdonosa az a Disney, amelyik egyébként éppen az ilyen franchise-ok felvásárlásával (pl. a Marvel Cinematic Universe nagy része) és rettenetesen szigorú kézbentartásával mászott ki a legnagyobb válságából az elmúlt évtizedben. Az, hogy a Marvel vagy a Star Wars filmek filmes tekintetben „mennyire újítók” az itt is Disney-n, az „átadón” múlik. Kezdjük itt, amikor a geek kultúra imádott hőseiről beszélünk és arról, hogyan vész ki miattuk a kreativitás a filmiparból. Folytassuk ennek a nosztalgikus geek kultúrának a filmes alapköveivel.

Képregény-filmek korábban is készültek, de épp a Disney Marvel filmjei azok, amelyek „remek rendező- és zsánermixek” segítségével, az univerzumépítés üzleti konstrukcióján keresztül (ami igencsak támogatja a kreativitást), a „zsánert” épp annak a feladásával újították meg. Vagyis egy Marvel film ma már nem „képregény-film”, hanem inkább akciófilm, inkább űropera, inkább kémfilm, heist film, fantasy, vagy más (a ropogósan friss és üdítő képregényes dráma-sorozatokról nem is beszélve). Máris ott tartunk, hogy a nosztalgiázó geek kultúra termékein keresztül (tulajdonképpen a képregény-médium és a film-médium ötvözésén keresztül) a sokat szidott Hollywood megújította a film-ipart az elmúlt évtizedben, méghozzá igencsak forradalmi módon. Azon, hogy azóta nem történt semmi, meglehetősen kár volna keseregni, hisz ez a műfaji megújulás még gyakorlatilag véget sem ért.

Másrészt: a franchise modelleket eleve nem a megújuló-képesség és az eredetiség jegyében találták ki, hanem annak a definitív ellentéteként. Ha egy egzotikus országban járunk, akkor nem azért megyünk be a mekibe, mert új ízeket akarunk kipróbálni, hanem azért, mert arra számítunk, hogy itt ugyanazt fogjuk kapni, mint amit otthon is adnak. Ha valaki konkrétan a Star Wars-tól, a Jurassic World-től vagy a Terminátortól „várja el” a filmvilág megújítását, akkor egész egyszerűen nem tudatos filmfogyasztó. Azon lehet keseregni, hogy az „eredeti alkotások” kevésbé népszerűek, mint a franchise-termékek, de ez egy teljesen más vita tárgya.

A „nagyon eredeti filmek” jellemzően nem remake-ként (vagy ami még rosszabb: sokadik részekként) kerülnek a moziba. Ha egyáltalán bármi közük van franchise-okhoz, akkor inkább elindítói ilyeneknek, mint folytatásai. Az, hogy egy-két évig nincs olyan film, amely látszólag felrobbantaná a világot, az égadta világon semmit sem jelent. Ezen nem változtat az sem, hogy a közönség ennek ellenére olykor nagy számokban megnéz „nem nagyon eredeti filmeket” is. Ráadásul a legnagyobb kultfilmek gyakran csak idővel válnak azzá. Bár az Egy új remény egyértelműen az 1977-es év legjobb első hétvégés bevételét hozta (7.195.573 USD) sem a nem sokkal utána kullogó A mélység (6.900.748), sem az előző év győztese (Csillag születik: 7.000.745) nem vált olyan komoly franchise-zá, mint az. 1978-ban a Superman (újabb franchise film) egyébként sokkal többet keresett (10,363,384), mint a maga idején Az új remény, mégsem állítanánk, hogy nagyobb a filmes jelentősége. Az új Superman (versus Batman) filmet például nem ehhez a Supermanhez fogjuk mérni, hanem egy nem is túl régi etalonhoz, amely – by the way – szintén „olcsó franchise remake-ekje” volt a sokat szidott Christopher Nolan-nek (A sötét lovag).

Akkor a geek kultúrával tényleg az lenne a baj, hogy manapság „nem akarunk felnőni”? Simon Pegg erre vonatkozó mondatai szerintem inkább a Wright-tal közös filmes ars poétikát jelenti, mint a geek kultúra szándékos ostorozását. A piaci szemléletet megelőzően is igaz volt, hogy az ember visszavágyott a gyermekkorába (hőseihez, meséibe, körülményeibe, szabadságába), és felnőttkorának történeteiben is ezt a visszatalálást élte meg a legszívesebben. Ez egy alapvető esztétikai mechanizmus. Ha ez baj, akkor nem csak a Jurassic World-öt meg a Terminátor Genisyst küldjük a levesbe, hanem a Birdmant is. Meg a Tanút is, hogy még extrémebb példával éljek. Az érettség nem a gyermek- és fiatalkorhoz kapcsolódó kulturális mátrix elvetését jelenti, hanem azt hogy megtanulunk reflektíven viszonyulni ehhez a mátrixhoz (erről szól a Jurassic World humora és egyébként a Terminator: Genisys-ben is ez az egyetlen, amivel nincs baj). Az érettség az, ha képesek vagyunk visszatekinteni rá és elgondolkodni rajongásunk tárgyán és értelmén.

Nem arról van szó, hogy a raptorok olyan félelmetesek-e, mint gyermekkorunkban. Hanem hogy például a dinoszaurusz emberi újraalkotása isteni teremtés-e vagy hologram-alkotás. És maga a film, amely raptorokkal fenyeget, hasonlít-e egy olyan parkhoz, amely raptorok hologramjával ijesztgeti vendégét.

Épp ennek a reflektív befogadói attitűdnek a hiányát mutatja az, ha azt várjuk Az ébredő erőtől újra lenyűgözzön minket mint gyermekkorunkban. Az élmény nem fog megismétlődni. A történetbeli és karakterbeli azonosságok itt nem az ismétlést, hanem a reflexiót szolgálják. (Okosnak gondoljuk magunkat, mert úgy érezzük be tudtuk azonosítani a régi szereplőket az új filmben (Rey=Luke, Poe=Han Solo, BB-8=R2-D2)? Várjuk, csak meg hogyan használják majd ki az ezekből adódó naiv elvárásainkat a következő két rész forgatókönyvében…)

A film szembesít minket gyerekkori önmagunkkal (ahogy Kylo Ren rajong Darth Vaderért és a Jurassic World mellékszereplője a régi film címerét nyomtatja a pólójára), méghozzá tisztán és őszintén. Tiszta, mert ahelyett hogy negyedszer vagy nyolcadszor próbálná megismételni ugyanazt (Michael Bay munkássága jó példa)– ahogy Garland és Wright is tudja –, egy-egy rendező egyedi filmes benyomásait mondja el, amely „egyfajta” távolságba helyezi a jól ismert anyagot. Ez az érettség. És emellett persze az, hogy nem kizárólag a Star Wars és Amerika kapitány miatt megyünk el a moziba. Elmegyünk és beülünk azokra a filmekre is, amelyek (még) nem franchise termékek, és ezzel támogatjuk „az újat”, nem csak a franchise termékek kritizálása útján, hanem a mozi pénztáraknál is.

A bejegyzés trackback címe:

https://abolcseszmegmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr818207180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.12.29. 18:37:27

No, először is örülök, hogy valakiből ennyi gondolatot váltott ki az én véleményem. :) Engedd meg, hogy akkor én is reagáljak:

Franchise: a filmes franchise messze nem azt jelenti, mint az üzleti életben. ;) Nem az az üzleti modell, hogy JJ. rendezett egy űroperát, és akkor megkérte a Disneyt, hogy segítsen már neki Star Warsszá kipofozni, aztán majd osztozkodnak a hasznon. Leginkább csak a "filmsorozat", vagy éppen a komplexebb filmes univerzumok szinonimájaként használható (Marvel). Mindenesetre a bekezdés konklúziójával egyetértek: nyilván a Disneyn múlik minden.

"a sokat szidott Hollywood megújította a film-ipart az elmúlt évtizedben, méghozzá igencsak forradalmi módon."
Ezt pontosan miből vezetnéd le? Én nem érzem úgy, hogy a GotG megújította volna az űroperákat, a Hangya a heist filmeket, inkább csak azt látom, hogy műfaji sablonokat használtak fel. Ami újdonság volt, hogy a meglehetősen elhasználttá váló szuperhős-motivumokba sikeresen építették bele ezeket az új impulzusokat, de ezt önmagában még nem aposztrofálnám forradalmiként (főleg, hogy csak egy zsánerre vonatkozik), inkább csak azt látom, hogy fogtak több meglévő dolgot, és összekeverték. (És eleve inkább a szükségszerű kifáradás elkerülése volt a cél, mint az invenció.)

"a franchise modelleket eleve nem a megújuló-képesség és az eredetiség jegyében találták ki, hanem annak a definitív ellentéteként."
Innentől a következő 2 bekezdésben belemész egy olyan érvelésbe, aminek semmi köze ahhoz, amit írtam. Én nem franchise vs. eredeti filmek ellentétről beszélek, hanem utánérzés vs. érett feldolgozás ellentétekről.

Pegg: ő nem "ostorozza" a geek kultúrát, leírja, hogy ő maga is geek, pusztán ismerteti annak okait, és hogy ebből hogyan profitálnak a megfelelő szervek. És azért szerintem elég jól összefoglalja, hogy egy Keresztapa és a korabeli filmsikerek nem éppen a gyermekkorhoz visszatalálásról szóltak, ennek azért a pre-SW mozisikerekben nem sok bizonyítékát találod. A Birdmant meg a Tanút ebben az összevetésben végképp nem értem, azokban hol lenne meg ez a fajta mechanizmus?

"Az érettség nem a gyermek- és fiatalkorhoz kapcsolódó kulturális mátrix elvetését jelenti, hanem azt hogy megtanulunk reflektíven viszonyulni ehhez a mátrixhoz"
Ezt konkrétan szerintem én is leírtam, ha nem is ebben a formában. ;) Ugyanakkor nem gondolom, hogy egy adag önironikus és triviális poénkodás reflexiónak lenne nevezhető. Egy külön ekkora posztom van arról, hogy Trevorrow milyen szinten nem volt képes megérteni Spielberg eszközeit az eredeti Jurassic Parkban, és borzasztó felszínesen csak újrafelhasználta azokat. Az összes reflexió éppen abból származott mindkét filmben, hogy belátták, milyen mesterséges hibridek lettek, de ezt én nem tartanám mély gondolatiságnak.

"Az élmény nem fog megismétlődni."
Viszont nem a reflektív befogadói attitűd hiánya miatt nem fog megismétlődni, hanem pont attól fog megismétlődni, mert akkor az illető nem azt nézi, hogy mitől volt jó az eredeti Star Wars, hanem hogy van benne droid meg jediből lett sith stb. Tapasztalatom szerint éppenséggel azoknak nem tetszett a Force Awakens, akik a reflexiót keresték benne. De kérdezem, mi lett volna benne a reflexió, amiről beszélsz? Mi volt az "egyedi filmes benyomás", ami "távolságba helyezte az anyagot"? Írsz egy ekkora posztot, és pont azt nem támogatod meg semmivel, ami a lényege lenne. ;)
(Meg azért beszélgessünk már egy kicsit a Fury Roadról is, mert valahogy minden ellenvélemény elfeledkezik róla, mintha én en bloc a rebootok meg a franchise-ok ellen keltem volna ki.)

a bölcsész 2015.12.29. 20:05:22

Örülök, hogy gyorsan idetaláltál :)

A filmes és az üzleti "Franchise" közös, lényegi eleme (aminek az csak az okozata, hogy a Disney dönt pl. a Marvel és a Star Wars filmek kérdéseiben) szerintem egyedül a befogadói attitűd felől értelmezhető. Magyarul: egy néző szerintem azt várja egy franchise tagjától, hogy ne nyújtson "radikálisan újat", hanem hozza számára azt, "ami ismerős". Ettől sikeres számunkra Indiában a meki és ettől "sikeres" az a Jurassic/Terminátor/Star Wars termék a közönség számára. És itt a nagyobb közönségről beszélünk, akik talán kicsit kevesebb igénnyel ülnek be a moziba. Ők "díjazták" a Jurassic Worldöt és az Ébredő erőt a "rossz példáid" közül. A Fury Road nem azért nem lett sikeres szerintem, mert különösebben különbözött volna ezektől (azért nem foglalkoztam vele sokat mert én az égadta világon semmi komoly különbséget nem látok közte és a Jurassic World között "érettségben" vagy más tekintetben), pusztán abban, hogy egy valójában sokkkkkkal ismeretlenebb és kevésbé népszerű franchise.

Innentől fogva szerintem egy üzleti (Hollywoodi) szempontnak két választása van. Vagy elkezdi halmozni az epizódokat, vagy csinál egy okosan reflexív, de hogy egyszerűsítsek, fogalmazzunk úgy: rajongói újrafeldolgozást. Kettőnk között a különbség nem csak az, hogy szerintem ez jó, hanem hogy szerintem ez az újrafeldolgozás EGYETLEN jó módja.

Fury Road megint: itt azért az öreg szerintem egyszerűen csak megcsinálta azt, amiről mindig is álmodott, egy olyan korban, amikor már megvoltak hozzá a technikai követelmények (és a pénz), amiket ugyanolyan kreatívan használt fel, mint a pályája elején meglévőket (kicsivel kevesebb volt akkor, még a franchise végefelé is).

Nehezen értem meg hogy az "univerzumépítés" és a "műfaji filmek" ötvözését te nem látod nagy előrehaladásnak. Szerintem ez mentette meg a 21. filmet. Nem pusztán arról van szó, hogy zsámnereket mixelnek, hanem arról, hogy először találkozik össze az állandó bevételi biztonságot követelő üzleti szempont és a kreatív filmkészítés végre valahára. Mert az üzleti szempont ugye az, hogy az elkészülő termék eladható legyen. Ez kevéssé kreatív már, amikor a Halálos iramban 12. részénél tartunk. De ugyanez az eladhatóság biztosítva van, ha egy film benne van egy ismert univerzumban (Marvel). El fognak menni rá a nézők és meg fogják venni a mozijegyet. Ezért mernek rá pénzt adni Hollywoodban. Közben viszont VÉGRE az van, hogy ez egyébként mit sem számít, mert a rendezők megvalósíthatják a legkülönbözőbb műfaji elképzeléseiket. Nem "annyira" sok ez, de mégiscsak forradalmi ahhoz képest, mint ami ezelőtt volt.

A Jurassic Worldről és arról, hogy a többrszörös önreflexivitáson keresztül mennyire "réteges" termék is az a film, én is külön posztoltam :D Szerintem túl szigorúak voltatok hozzá, meglehetősen sokan, és ahelyett, hogy díjaztátok volna az őszinteségét, olyasmit követeltetek rajta amiről ti magatok sem tudjátok hogy valójában micsoda. Na EZ szerintem az az öntudatlan "élményvárás" amit a film zseniálisan kiforgat.

A Force Awakens reflexiója a karaktertípusai (és azonossíthatóságai). Ezek reflexívek. És várjuk ki a végét, hogy a nyolcadik-kilencedik részben ezekből az egyszerűen beprogamozott reflexiókból mit hoznak még ki a forgatókönyvírók. Szerintem ennek lehet jó eredménye (ha akár csak egy-két embert áthoznak a jelenleg futó drámai forgatókönyvírók közül). Szerintem tökéletes terepet építettek ki ezeken a karakter-azonosságokon keresztül a későbbi csavaroknak. Másrészt: Kylo Ren.

Egy gonosz, aki valójában a geek rajongója a korábbi filmek gonoszának. Egy fiatal, aki - ha tehetné - Bane-maszkban dobálná a gránátokat egy denveri moziban. Az ő karaktere maga az önreflexió.

Na ez se lett rövid :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.12.29. 20:43:20

@a bölcsész: (Légyszi tagelj be a válaszba, mert különben nem kapok értesítést róla ;) )
Franchise: igen, ebben egyetértünk, itt egyébként írtam ennek a pszichológiájáról is:
smokingbarrels.blog.hu/2015/11/09/az_unalomig_ismetles_izgalma

De egyébként a logikádat továbbvíve, akkor az általad negatív példaként hozott Transfomersre sem lehet egy rossz szót szólni sem, mert az is nagyon sok ember igényét kielégíti. Nyilván itt azért nem csak az a szempont, hogy hány ember igényét elégíti ki, főleg, hogy a mozi nem becsületkassza, és nem csak az fizet, aki elégedett volt.

Fury Road: pedig szerintem a hangsúly pont azon lenne, hogy mi a különbség közte és pl. a JW között, mert ahogy látom, mindenhol ugyanarról beszélünk, pusztán ott van vita, hogy az általam kifogásolt 3 filmet hova soroljuk.

"Közben viszont VÉGRE az van, hogy ez egyébként mit sem számít, mert a rendezők megvalósíthatják a legkülönbözőbb műfaji elképzeléseiket."
Igen, én is ezt mondtam az Amerikai kapitány 2-ig, dicsértem is a Marvelt akkor nagyon, de az utána következő 3 Marvel-film már vagy korábbi alkotások vagy önmaguk újrahasznosításai (GotG - SW/IndianaJones/Avengers, Avengers 2 - Avengers 1, Hangya - heist moviek). Szóval én abszolút előrelépésnek láttam, de aztán ebből is hamar az lett, hogy a Marvel is saját maga utánérzésévé kezdett válni. Mindenesetre ez nem egy végleges ítélet, csak a jelenlegi pillanatkép, a Civil Wart nagyon várom, és remélem, hogy rám cáfol.

JW: ígérem, majd elolvasom, és reagálok arra is, de most gyorsan: én őszinteséget nem éreztem rajta, csak hihetetlen arroganciát. Kb. az volt a film önreflexiója, hogy ti akartok egy lélektelen, felturbózott, elmebeteg dínó-hibridet, ami aztán elszabadul és végigtarol mindent (és lőn: 1,5 milliárd dollár), a ti elégedetlenségetek miatt nem fog tetszeni a film, nem azért, mert nem jó. Ha legalább rendesen sikerült volna lemásolni az első részt (ld. SW7), akkor még értettem volna ezt az előzetes sértettséget a filmtől, de Trevorrow messze volt attól a szinttől, hogy a nézők telhetetlenségére panaszkodhasson. Egyébként én kezdetnek egy alapvető filmes hozzáértést követelnék meg tőle, ami képes megérteni a JP erősségeit, nem többet, és ezt szerintem eléggé egyértelművé tettem többször is. ;)

Force Awakens: még mindig nem kerültünk közelebb a lényeghez. Reflexívek, mert másolatok? Nekem még mindig nem ekvivalens a kettő. És mi van, ha nem lesznek csavarok?
Kylo Ren kapcsán egyébként valóban meg lehet húzni ezeket a párhuzamokat, de mitől lesz ezzel a több a film? Lesz ettől a Star Warsnak valami új, valami több, valami aktuális mondanivalója? Nekem szellemes párhuzamoknál kicsit több kéne, valami olyan, amivel tovább is tudják fejleszteni az eredeti koncepciót.

(Elolvasom majd a JW posztodat, és akkor jelentkezem azzal is)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.12.29. 23:11:40

reklámokká változó emberek / south park

Fortress 2015.12.30. 10:23:30

Ne keverjük össze az infantilis amerikai társadalom gagyi elvárásait azzal, hogy ellenszélben is lehet jó filmet készíteni. És ehhez még másolni sem kell a korábbi sikereket. Az Ébredő Erő hatásvadász másolat 200 millából.
süti beállítások módosítása